Röster & Recensioner

Kort & Gott om Knytt

av Mikael Kvist

Recension

Från rumpnissarnas värld

Ur Sökaren 5/2001

Mikael Kvist har bott i Dalarna där han bl a gett kurser i "kosmisk meditationsteknik, änglahealing och multidimensionell psykologi". Han skriver också böcker. I Sökaren har jag tidigare anmält hans arbete Tidkrigarna om en kosmisk konspiration. Hans nya bok Kort & Gott om Knytt, handlar om vänligare väsen, småknytten i naturen runt omkring oss. Den har undertiteln Smakfulla beskrivningar av småknyttens värld, på 205 sidor med krumeluriga teckningar.

Mikael hör tydligen till de människor som har förmåga att uppleva kontakt med naturväsen. Han börjar boken så här: "Under årens lopp har jag mött långt fler naturväsen än jag har funnit terminologi för i svenska språket. De största har varit trädhöga och de minsta kortare än min tumme." De flesta sådana möten var sporadiska, men med knytt hade han en lång period av kontakt. Särskilt lärorika var samtalen med "Gammelknytt", som gav Mikael insikter om tiden och kosmos som var en förutsättning för boken Tidkrigarna.

Det här är knyttens egen bok, menar Mikael. Han har återgett deras egna ord och uttryck, så som han och hans medarbetare Gunnel och Monika har uppfattat dem. Det beskrivs närmast som en telepatisk kontakt och ett inre seende, fast de ibland också kan uppleva knytten helt fysiskt närvarande. Förutsättningen för kontakten är "portar", vissa ställen i naturen där hinnan till andra dimensioner är så tunn att känsliga personer kan uppleva närvaron av andra levande väsen.

Har man väl fått sin upplevelse öppnad i en sådan port, så kan man sedan förnimma andra dimensioner även på andra platser. "När Monika och jag var på ett av våra uppdrag hade vi en liten tropp av knyttar i baksätet med oss. Det var i och för sig inget ovanligt, vi har haft dem med till och med på flygplanet utomlands. (Naturligtvis blev det bara ett säte tomt i hela planet, och det var sätet mellan oss två. Tala om bokning!)"

Vad är då knytt egentligen? Boken har flera listor med ordförklaringar, bl a "knyttsorter", där vi kan läsa: "Knytt - även kallade rumpnissar för sin karakteristiska pruttputande rump. Knytt är ett bra ord, man ser ofta knytt med ett litet knyte på en pinne eller på rygg. Knytt är som små knyten, alltid redo att stoppa något litet gott i. 30-35 cm höga".

Knytt beskrivs som "hejdlösa" och de lever "hejdlöst i hela kroppen". De är på många sätt som små barn, och barnasinnet är vägen till kontakt med dem. "Jag är så glad som en choklad", kan de säga. De har också synpunkter på vårt språk: "Knytkalas, det är egentligen knyttkalas. Det är vi som hittade på det. Att alla tar med sig något litet gott och alla får smaka av alla. Det blir gott gott det!".

För Mikael och hans medarbetare är knytten helt verkliga, och knytten är glada över sina mänskliga vänner som tar dem på allvar. Boken är rolig att läsa; texten skuttar hit och dit precis som knytten. I knyttens liv finns mest glädje och gemenskap, men också allvar och sorg. Mikael anknyter i några kapitel till "Tidkrigarna", där också knytten togs i anspråk för det kosmiska dramat och många knyttliv offrades.

Naturväsen och naturandar i olika former finns ju beskrivna i många kulturer. Det finns också många böcker om hur man kan söka kontakt med naturväsen. Knytten är vår svenska variant. För den som vill öva sin känslighet för naturväsen kan Mikaels bok vara en av vägvisarna. Annars kan den läsas som en trivsam saga, som en uppfriskande impuls att utforska annorlunda sätt att uppleva verkligheten. Den som vill kan ta boken på allvar kan lyssna till knyttens inbjudan: "Sök oss vid ekens rot när gryningen kommer. Då är vi mest vakna. När solen står som högst vilar vi i skuggan."   Nils-Olof Jacobson

Röster

Vilken resa

Oj vilken resa Mikael tar mig med på ja det är som att sätta sig på ett upptäckståg. Jag känner att jag är med i alla äventyren med naturvännarna, det är mycket skratt och mycket tårar, ja, så får jag inte glömma saftkalaset. Vänta inte med att läsa den! /ES, Milevia

Röster

Varm inuti

När jag känner mig vilsen, kall och frusen, tar jag fram den här boken och läser. Då händer det igen - jag tinar, inifrån. Jag smälter inuti och känner mig levande igen. Särskilt om jag fått gråta en lycklig skvätt tillsammans med dem än en gång. /G, Milevia

Röster

Boken upplevs som en gåva att få läsa

Den här boken berör på djupet. Man får följa med Mikael och hans vänner i deras möten med naturväsens knyttar. Den är som en vacker fördjupning och förenkling på en och samma gång i filosofi. Författaren skildrar sina möten så att jag känner jag är med i mötena. Till honom kommer Knyttar som berättar om sitt varande vilka bär mer djup och enkelhet än vad vi oftast har i vår tillkrånglade föreställningsvärld. Jag har både fått insikt om egna möten och tagit till mig av knyttars livsfilosofi. Boken är en öppning på så många plan och dessutom en njutning. Jag går tillbaka då och då och läser ett litet gottestycke. Vissa kapitel har jag läst många gånger. /AC, Milevia

Fler röster

"Så mycket mod det finns i så små varelser. Jag fick bryta flera gånger för deras öden berörde mig så djupt"

"En sån bedårande liten bok med ett så stort innehåll"